ОШ "БРАНКО РАДИЧЕВИЋ" - Неготин
Највећа награда за ваш рад (труд, учење) није оно што за њега добијате, већ оно што њиме постајете!
  • Почетна
  • Запослени
  • УПИС ПРВАКА
  • Галерија
  • ОНЛАЈН НАСТАВА
  • Контакт

Програм професионалне оријентације

 

САЈТ ПРОЈЕКТА ПРОФЕСИОНАЛНЕ ОРИЈЕНТАЦИЈЕ



 
 
 
На сликама су приказани пример плаката које је урадила једна основна школа из Крушевца.

 
Када смо при крају основне или средње школе, типична дилема која се намеће јесте шта и куда даље?

Ово питање је природно и логично питање с обзиром да се прекид школовања после основне школе никако не препоручује. Прекид школовања на нивоу основне школе представља велики ризик за сиромаштво и неповољан положај у животу, пре свега због недостатка основних квалификација за било какав посао, као и недостатка основних вештина и знања потребних за сналажење у животу.

Након основне или средње школе бира се будући професионални пут – смер даљег школовања, односно, занимање којим ћемо се бавити. Занимања има пуно и њихов број се континуирано повећава. Свакодневно настају нова занимања која раније нису постојала или бар нису постојала у облику и форми која је била раније.

Како да се снађеш у том мноштву занимања и како да одабереши оно које је најбоље за тебе?

Бројни погрешни избори занимања, разочарања, незадовољства, лутања и честе промене посла довољно говоре о значају питања куда даље после школе. Са друге стране, ученици основне школе, а често и ученици средње школе нису довољно зрели да би сами доносили одлуке о избору будућег занимања. У узрасту од 15 или 17 година млада особа нема адекватну слику о себи, својим могућностима и способностима, а не познаје ни ситуацију на тржишту рада, врсте послова и бројност образовних профила који се нуде.

Овај текст је настао са циљем да ученицима 7. и 8. разреда наше школе олакша доношење одлуке о избору будућег занимања.

Циљевима образовања и васпитања предвиђено је да школа обезбеђује за све ученике, између осталог, оспособљавање за доношење ваљаних одлука о избору даљег образовања и занимања, сопственог развоја и будућег живота; развој кључних компетенција потребних за живот у савременом друштву, оспособљавање за рад и занимање стварањем стручних компетенција, у складу са захтевима занимања, развојем савремене науке, економије, технике и технологије.

У школској 2013/14. години, реализација програма ПО оствариће се кроз пројекат Професионална оријентација на прелазу у средњу школу, који има за циљ успостављање функционалног и одрживог програма професионалне оријентације за ученике/це који завршавају основну школу. У нашој школи, ове школске године,  програм пројекта биће остврарен на часовима ОС, ОЗ и Грађанског васпитања.

Програм професионалне оријентације конципиран је на основу процесног, динамичког, петофазног модела професионалне оријентације. По овој концепцији, основни циљ програма професионалне оријентације је подстицање развоја личности ученика/ца до промишљене, ваљане и реалне одлуке о избору школе и занимања, планирање каријере и укључивање у свет рада.
Активности које ће се остваривати на радионицама у раду са ученицима/цама омогућавају да примерено узрасту, изграде сазнања, развију умења, способности и вредности које ће бити основа за самостално, компетентно, одговорно и ваљано одлучивање о избору школе и занимања, планирање каријере и укључивање у свет рада.

Планирано је да реализација пројекта почне обуком школског тима који чине стручни сарадник/ци и наставник/ци за примену програма ПО у трајању од три дана, а затим следи у току школске године имплементација програма ПО са ученицима 7. и 8. разреда, у складу са моделом имплементације који тим и школа изаберу.

 
 

Концепт  програма ПО остварује се кроз пет модула:
  1. самоспознаја - препознавање сопственх потенцијала, спремност за постигнућа и склоности преко одговарајућег осмишљавања наставе и учења;
  2. информисање о занимањима и каријери - припрема расположивих информација о занимањима на структурисан начин или информација које тек треба развити, да би се омогућила информисана одлука о избору занимања;
  3. упознавање са путевима образовања - мрежом школа - познавање путева образовања и каријере који воде ка остварењу жељеног занимања;
  4. реални сусрети са светом рада - преко анкетирања представника занимања, стручне праксе у предузећима („обука за упознавање“) и распитивања у предузећима спровођење теста реалности за жељено занимање; реални сусрети са светом рада и опробавање у појединим занимањима ;
  5. доношење одлуке о избору школе и занимања - самостално, промишљено и одговорно доношење одлуке о избору школе или занимања.
Професионална оријентација подразумева укључивање и међусобно повезивање свих актера који имају пресудну улогу и утицај на развој личности ученика и на процес доношења одлука при њиховом избору занимања и остваривању професионалног развоја: родитељи, наставници, стручни сарадници, лекари, стручњаци при Националној служби за запошљвање и други.

Носиоци активности и реализације програмских задатака профсионалне оријетације су: школски психолог и педагог, одељењске старешине и предметни наставници.
Реализација програмских задатака из области професионалне оријетације остварује се у оквиру садржаја редовне наставе и изборне наставе, а сви задаци из овог подручја биће уграђени у планове рада наставничког, одељењског и стручних већа, савета родитеља, школског одбора и ученичког парламента.
 

АКЦИОНИ ПЛАН ШКОЛЕ ЗА ШКОЛСКУ 2013/2014. ГОДИНУ         

Садржај рада Активности за реализацију садржаја Са ким
остварујемо активности
Како
реализујемо активности
Динамика реализације активности  
Резултати активности
 
Извори доказа
Обука одабраних представника за спровођење програма ПО Учешће на базичној обуци за ПО Водитељи/ментори
Тим за ПО
Семинар – радионичарски рад 2013. Тим је обучен за спровођење програма ПО Материјал са семинара
Евиденција о присуству на семинару
Информисање стручних и органа управе у школи о пројекту ПО Упознавање директорке школе са садржајем основне обуке за ПО Тим за ПО
 
Разговор
Приказивање материјала са семинара
2013. Директорка је информисана о пројекту ПО Материјал са семинара
Заказивање и одржавање седница Наставничког већа, Савета родитеља, Школског одбора и Ђачког парламента Тим за ПО
 
Излагање
Приказивање материјала са семинара
PPP
Септембар 2013. Наставничко веће, Савет родитеља, Школски одбор и Ђачки парламент су информисани о пројекту ПО Записници
Информисање ученика и родитеља о пројекту ПО Анкетирање ученика 7. и 8. разреда
Обрада добијених резултата
Тим за ПО
Одељенске старешине 7. и 8. разреда
Анкета
Квантитативна анализа
Септембар 2013. Ученици 7. и 8. разреда и њихови родитељи су информисани о програму ПО; добијени су подаци о броју заинтересованих ученика за учешће у програму ПО Анкетни листићи
Извештаји
Израда и усвајање Акционог плана за спровођење програма ПО Одабир модела имплементације
Одређивање временског оквира
Израда Акционог плана
Тим за ПО Разговор
Израда плана
Септембар 2013. Тим за ПО је израдио Акциони план за спровођење програма ПО на основу анализе интересовања ученика и постојећих капацитета школе Акциони план за спровођење програма ПО
Записници
Информисање директорке школе, Наставничког већа, стручних и управних органа школе о Акционом плану и његово усвајање
Измена Годишњег плана рада школе
Тим за ПО
(психолог)
Излагање
Презентација
PPP
Ревидирање докумената
Септембар 2013. Колектив школе, као и сви њени стручни и управни органи су информисани о Акционом плану и његовом садржају и сагласни су са њим; Акциони план о спровођењу програма ПО је унет у Годишњи план рада школе Записници
Акциони план за спровођење програма ПО
PPP
Годишњи план рада школе
 
Израда детаљног плана рада
 
Одређивање водитеља радионица
Прављење распореда рада
Информисање ученика 7. и 8. разреда о направљеном распореду
Информисање родитеља о направљеном распореду
Тим за ПО Одељенске старешине 7. и 8. разреда Разговор
Извештавање
Септембар 2013. Одлучено је ко ће реализовати радионице из програма ПО са ученицима 7. и 8. разреда и направљен је тачан и детаљан распоред рада; сви ученици, као и њихови родитељи су о томе обавештени Записници
Распоред рада
 
Спровођење програма ПО Реализација радионица Тим за ПО Одељенске старешине 7. и 8. разреда Радионице на ЧОС-у Једном недељно по постојећем распореду до краја првог полугодишта Ученици 7. и 8. разреда су обучени у програму ПО Евиденција (списак ученика, портфолио)
Продукти са радионица
Реализација осталих активности: посета стручњака, посета средњим школама, посете НСЗ, сајму образовања... Тим за ПО Одељенске старешине 7. и 8. разреда Друга недеља зимског распуста
Посете
Манифестације
Јануар 2014.
 
Фебруар – април 2014.
Ученици су упознати са различитим занимањима и њиховим аспектима – добрим и лошим странама; ученици имају реалнију слику о занимањима, ученици су упознати са понудом занимања и потребама за различитим занимањима у њиховој средини Евиденција (списак ученика)
Продукти са радионица
Извештаји
Прикупљени штампани материјал
Фотографије и/или видео записи
Организовање и реализовање реалних сусрета Тим за ПО Одељенске старешине 7. и 8. разреда Успостављање контакта са предузећима
Посете
Распитивање
Фебруар – април 2014. Ученици су упознати са различитим занимањима и њиховим аспектима – добрим и лошим странама; ученици имају реалнију слику о занимањима, ученици су упознати са понудом занимања и потребама за различитим занимањима у њиховој средини Евиденција (списак ученика, портфолио)
Продукти са радионица Извештаји
Прикупљени штампани материјал
Фотографије и/или видео записи
 
Подршка спровођењу пројекта ПО Сарадња са менторима
Сарадња са стручним органима школе
Тим за ПО
Директорка школе
 
Разговор
Презентација
Излагање
Током целе године Тим за ПО сарађује са менторима током читавог трајања пројекта ПО; Тим за ПО сарађује са стручним органима школе током спровођења пројекта ПО Записници
Сарадња са родитељима Информисање
Родитељски састанци
Учешће родитеља у радионицама
Учешће родитеља у реализацији посета експерата и реалних сусрета
Тим за ПО Одељенске старешине 7. и 8. разреда Разговор
Презентација
Излагање
PPP
Радионице
Посете
 
Током целе године Родитељи су информисани о програму ПО; они могу да учествују у неким радионицама као и у организацији и реализацији посета и реалних сусрета Записници
Акциони план за спровођење програма ПО
Продукти са радионица
Фотографије
Ширење и промоција мреже школа које имају програм ПО Сарадња са другим школама које имају или намеравају да уведу програм ПО
Сарадња са Центром за стручно усавршавање
Тим за ПО Састанци
Презентација
Излагање
Обука
Током целе године Промоција школе и програма ПО; школа активно сарађује са осталим школама које су у програму ПО, као и са ЦСУ Записници
Извештаји
Фотографије и/или видео записи
Вођење
евиденције
Договор о начинима евидентирања
Коришћење ученичких портфолија
Евидентирање у електронској форми
Израда и слање извештаја о раду
Тим за ПО Прикупљање продуката са радионица и формирање портфолија
Формирање електонског портфолија
Током целе године Сваки ученик има формиран портфолио; евиденција о реализованим радионицама и присуству ученика је вођена на унапред утврђен начин Евиденција (списак ученика, портфолио)
Продукти са радионица Извештаји
Електронски портфолио
Фотографије и/или видео записи
  



 

Професионална орјентација ученика

 

            Циљ професионалне оријентације у основној школи је да усмери ученика ка средњој школи која одговара његовом успеху, способностима, инересовању, с једне, и потребама друштва, с друге стране.
 





Општи задаци у раду на професионалној орјентацији

 
1.      Упознавање, праћење и подстицање развоја индивидуалних карактеристика ученика значајних за усмеравање њиховог професионалног разоја и њихово подстицање да сами свесно доприносе сопственом професионалном развоју.
2.      Упознавање ученика са занимањима, системом средњег образовања и оспособљавања за самостално прикупљање података.
3.      Формирање правилних ставова према раду.
4.      Подстицање ученика на испитивачко, експлоративно понашање према себи и раду.
5.      Оспособљавање ученика за планирање свог професионалног разоја и доношења реалних и зрелих одлука у вези са избором занимања и правцима стручног оспособљавања.
6.      Успостављање сарадње са родитељима и њихово оспособљавање за пружање помоћи деци у подстицању и усмеравању њиховог професионалног разоја.
7.      Успостављање сарадње са установама и институцијама које могу допринети професионалном разоју ученика.
 

Остваривање Програма професионалне оријентације у основној школи обавља се кроз следеће облике рада:

а) све облике наставних активности (редовна, допунска, додатна настава, слободне активности итд.)
б) посебне облике рада 
-  испитивање способности ученика осмог разреда тестом КОГ – 3 (уколико дозволи временска динамика) и  тестом професионалних интересовања ТПИ
-  професионално информисање (предавања, видео презентације, изложбе, маркетиншки материјал итд.)
-  сарадња са Гимназијама, Средњим стручним школама и другим друштвеним чиниоцима.




 

Пројекат Наша Школа (nasaskola.rs) © Академија Филиповић
Нека права задржана. Администратори школа су одговорни за објављени садржај